Tyveåring i ny drakt
Publisert: 1. mars 2016 - Skrevet av: Kalle SeipHytteavisa er ingen nyskapning. Den er derimot et papirprodukt i ny innfatning. På grunnmuren av en 20 år lang tabloidavishistorie vokser en helt ny hytteavis fram.
– Men det er bare på det ytre at Hytteavisen, som tabloidavisen het, du vil finne de store endringene, sier Tore Solberg.
I 20 år har han sørget for å fôre hytteeiere i Vestfold med nyttig informasjon om alt som beveger seg i hyttemarkedet, og som er nyttig for enhver hytteeier.
– Og det skal jeg definitivt fortsette å gjøre, sier eiendomsmegleren.
To plattformer
Men alt har sin tid. Også Hytteavisen i tabloidformat.
Fra nå av er produktet todelt – et årlig magasin og en helt ny nettside – www.hytteavisa.no
– Det er tid for å fornye produktet. Alt må på et tidspunkt moderniseres, sier Solberg som liker å følge med på nye måter å kommunisere et budskap på.
– Men grunntanken fra Hytteavisen blir med videre i Hytteavisa.no, sier han og minner oss om hva oppgaven er og har vært.
– Jeg har et genuint ønske om å informere om det jeg mener er nyttig for den som har en hytte, sier han.
Sikre verdier
Det er Solbergs definisjon på nyttig kunnskap som preger Hytteavisa.no. Han er først og fremst tilhenger av å sørge for å gjøre kjent viktige sider ved hva det betyr økonomisk å eie en hytte.
– Da er det viktig å kjenne til både juridiske problemstillinger og offentlige reguleringer, sier han.
Selv om ikke leseren planlegger et salg, er Solberg opptatt av at hytteeiere må sikre verdiene sine.
– Da er det viktig å unngå krangel med kommune eller fylkesmann. Holder du fred med naboen er det både verdifremmende, og det sikrer at hytta kan være det fristedet det skal være, sier Solberg.
Ledende hytteformidler
Tore Solberg er nærmest som en legende å regne, i alle fall i sammenheng med formidling av fritidsboliger. Ingen andre eiendomsmeglere har i de siste 30 årene solgt så mange dyre eiendommer ved sjøen som han.
– Det er moro å se at etter 27 år i Georg Solberg AS, fem og et halvt år i Z-Eiendom, og nå et år i samarbeid med Eiendomsmegler 1, så har jeg beholdt posisjonen som en betydelig hytteformidler i Vestfold, sier Solberg.
Takknemlig for tilliten
Energi og engasjement preger megleren, som selv mener at kunnskap om å selge en hytte er noe helt annet enn kunnskap om å selge hus.
– Den kunnskapen besitter jeg. Samtidig har jeg lokalkunnskap, og jeg er – til tross for at jeg ikke lenger er helt ung – fortsatt moderne i hodet. Når jeg i tillegg er tilgjengelig på telefonen stort sett bestandig, og ikke minst lever og ånder for fritidseiendommer, har jeg vært heldig å få med meg kundene på en lang og hyggelig reise i bransjen, sier han og takker for tilliten kundene gir ham.