Færder
– Færder kommune har for tiden ingen planer om utvidelse av eksisterende båthavner, men vil i revidert kommuneplan legge inn mulighet til økning av antall plasser på enkelte eksisterende småbåthavner. Det er heller ingen planer om å bygge flere kommunale båtplasser, skriver Mona Bjune, virksomhetsleder for drift og anlegg i Færder kommune, i en epost til Hytteavisa.
Bjune sitter ikke med informasjon om ventelister, da kommunen leier ut areal til de store småbåthavnene, men på skrivetidspunktet er det fortsatt ledige plasser i private havner, i hovedsak på Tjøme.
Det er heller ikke kommet inn søknader til kommunen om etablering av private bryggeanlegg.
– De fleste søknadene om brygger omhandler vedlikehold på eksiterende anlegg. Disse blir i hovedsak godkjent, skriver Bjune.
– Det er byggeforbud i strandsonen, så den klare hovedregel er at man ikke får etablere nye brygger til fritidsbåter, skriver Bjune.
Hun forteller at unntaket gjelder i områder avsatt til småbåthavn, men kommuneplanen for Færder kommune sier at det selv her kun er tillatt med «mindre utvidelser».
Larvik
Havnesjefen i Larvik, Jan Fredrik Jonas, forteller at etter at Larvik Havn har leid ut båthavnene til båtforeninger, har de ikke lenger full oversikt over etterspørselen etter båtplasser i relasjon til tilbudet.
– Vi er likevel kjent med at det er ventelister, skriver han i en epost.
Jonas erfarer at båter uten fast båtplass er et problem.
– Båter, i noen tilfeller eierløse, henlegges i økende grad langs våre brygger og kaier. Dette er et problem vi nå jobber med i samarbeid med nabohavnene. Vi savner i den forbindelse et obligatorisk offentlig båtregister.
Larvik kommune kan vise til noen få søknader knyttet til private bryggeanlegg. Det dreier seg i hovedsak om vedlikehold eller justeringer av eksisterende bryggeanlegg.
Sandefjord
Havnesjefen i Sandefjord, Karl Oskar Jørgensen, forteller at Sandefjord Havnevesen drifter ca 700 småbåtplasser fordelt på 11 forskjellige lokasjoner rundt omkring i Sandefjord kommune.
På de mest populære bryggene lengst ut i fjordene er det lange ventelister, mens innerst inne i fjorden, i bryggeanlegget i Hesteskoen, er det stadig noen ledige plasser.
– Før denne sesongen, og med varsel om rekordstort båtsalg, hadde vi en liten «beredskapsplan» om å kunne etablere midler-tidige båtplasser innerst i Hesteskoen. Men dette ble aldri nødvendig, skriver Jørgensen i en epost til Hytteavisa.
Han forteller at det generelt er et ganske strengt nasjonalt regelverk for godkjenning av private bryggeanlegg i Oslofjorden. Som hovedregel må nye bryggeanlegg være forankret i kommuneplanen, for eksempel på arealer avsatt til småbåthavn.
I gjeldende kommuneplan ligger det inne muligheter for utvidelser av småbåthavner ved Engø (kommunalt) og Solnes (privat) i Tønsbergfjorden, som per i dag ikke er fullt utbygd.
Kommunen jobber med en småbåthavn-utredning som skal være på plass i god tid før neste revisjon av kommuneplanen og som skal kartlegge behovet for økning i kapasiteten i båtplasser, slik at eventuelle utvidelser kan legges inn i planen.
Kommunestyret vedtok i oktober 2020 en reguleringsplan på Strandskogen på Østerøya som legger til rette for inntil 18 nye fritidsboliger. Reguleringsplanen avventer nå klagebehandling.