– I 2017 ble det meldt inn til sammen 1361 tyverier av og fra båt, forteller forsikringsrådgiver Vibeke Thoresen i Sparebank1 i Sandefjord.
Hun unner ingen en slik opplevelse som ødelegger både økonomi og sommerglede. Men vi kan gjøre noe selv for å gjøre det mindre fristende for dem med uærlige hensikter, mener hun.
Merk båten
– For det første bør du sikkerhetsmerke både båt og motor. Det gjør det vanskeligere for tyvene å selge utstyret og enklere å få det tilbake, sier hun.
Du kan for eksempel merke båt og motor med gjenfinningsutstyr, for eksempel med Guard Systems.
– Dette bedrer muligheten til å gjenfinne eiendeler før de forsvinner ut av landet. Det er også smart å ta bilder av båt og motor, slik at du kan bidra i politiets arbeid med gjenfinning etter et tyveri.
Lås motor og utstyr
Utenbordsmotorer er yndet vare hos båttyvene. Sørg for å gjøre det vanskeligst mulig å ta med seg motoren.
– Du bør låse eller bolte fast utenbordsmotor, hekkaggregat og utenbordsdrev, mener Thoresen som også anbefaler å la båtutstyr og løsøre være fastmontert eller innelåst når båten ikke er i bruk.
Det burde være selvsagt at båten ikke forlates med nøklene i. En slik invitasjon er det dessverre enkelte som ikke kan si nei til
– Kanskje ikke alle tenker på at det er viktig å sikre båten ved transport på henger. Sørg for at uvedkommende ikke kan kjøre av gårde med båten.
Full fyr
I følge Redningsselskapet, er brann i fritidsbåt et økende problem. Siden 2011 er antall båtbranner nesten doblet.
– Manglende vedlikehold er dessverre også en viktig årsak, mener Thoresen.
En morken bensinslange som burde vært byttet ut, kan skape lekkasje. Kommer bensinen i kontakt med eksosen, kan det lett begynne å brenne.
– Vi ar sett eksempler på at båten overtennes i løpet av svært kort tid.
Kortslutning
En teori er at antall elektroniske gjenstander om bord bidrar til større risiko for brann.
– Tekniske problemer i forbindelse med overbelastning kan føre til kortslutning, og det blir brann i ledningsnettet. Vi anbefaler derfor alltid å bruke profesjonelle til det tekniske, sier Thoresen.
Forsikringsrådgiveren maner til forsiktighet også når det gjelder nye båter.
– Nye båter er heller ikke alltid trygge, da båtbyggere ikke alltid har den beste kompetanse på det elektriske.