fbpx

Fartsblind med raske båter

Publisert: 11. juli 2021

Fra 2022 kan du ikke lenger uten videre gi jernet og kjenne på fartsgleden på sjøen. I alle fall ikke hvis båten din kan gjøre 50 knop eller mer. Da må du sertifiseres.

Det høres kanskje ikke så fort ut. Men 50 knop tilsvarer 92.60 km/t. Det er fort på veien. Men det er fryktelig fort på vannet.

– Du blir lett fartsblind i båt. Har du ligget en stund i 50 knop og reduserer hastigheten til 20 knop (ca. 37 km/t), har du følelsen av at du kan gå ut av båten, forteller Pål Virik Nilsen.

Han holder fartskurs for båtførere med båt som kan oppnå hastighet fra 20 knop og oppover.

Deler kunnskap

Virik Nilsen vet godt hva han snakker om. Han har over 30 års fartstid innenfor internasjonal båtsport og båtliv, er tidligere verdensmester og har kjørt for flere av de største teamene i verden. Nå øser han av sin solide erfaring til glede for den som skjønner at stor fart på sjøen kan få fatale konsekvenser.

– I fem år har jeg holdt fartskurs. Mange er usikre på faremomentene og ønsker å lære, sier han.

– Det er store mørketall knyttet til ulykker på sjøen, sier tidligere verdensmester Pål Virik Nilsen.

Obligatorisk kurs

Fra 2022 er det ikke bare de som føler seg usikre som kurses. Da må alle som skal føre en fritidsbåt som kan oppnå hastighet over 50 knop, uavhengig av båtens størrelse, måtte gjennom et kurs og bestå en eksamen. Kravet er nasjonalt, og blant annet Redningsselskapet, som Virik Nilsen er tilknyttet, vil være kursarrangør.

– Du må være over 16 år. Dessuten gjelder kurskravet for alle, også de som er født før 1980, og alle må ha vanlig båtførerbevis, forteller den erfarne båtføreren.

Mange uten erfaring

Enkelte er skeptiske til at det innføres ytterligere regler og krav til kompetanse for båtførere. Det begrunnes blant annet med at det «kun» er et par dødsulykker i året.

– Det er store mørketall knyttet til ulykker på sjøen, sier Virik Nilsen.

Han peker på at media stort sett ikke interesserer seg for annet enn dødsulykkene.

– Mange kjøper båt uten å ha erfaring og tror det er som å kjøre bil. Vi ser mye rar kjøring på sjøen. Utrykninger med Redningsselskapets båter eksploderte i fjor sommer i takt med økt antall fritidsbåter og større motorer.

Gode holdninger

Selv om Virik Nilsen selv er fartsglad, er han ikke alltid imponert over folks vilje til å holde fartsgrensene på sjøen.

– Kurset vi holder fokuserer mye på bevisstgjøring og gode holdninger. Blant annet snakker vi mye om hvilket ansvar du har for at passasjerene skal føle seg trygge og for respekten for alle andre som ferdes på sjøen, sier han, og legger til. 

– Generelt er folk flinke og oppfører seg bra på sjøen. Men det alltid noen rabagaster som ødelegger for andre.

980x150