fbpx

Bruker mer tid på hytta

Publisert: 25. juli 2020    -   Skrevet av: Bjørn-Erik Øye

Hytter i Norge ble i 2018 i snitt brukt 55 dager i året. I 2015 var tallet 43 dager. Redaktør i Boligkanalen og partner i Prognosesenteret, Bjørn-Erik Øye, har sine tanker om det.

Hytter i Norge ble i 2018 i snitt brukt 55 dager i året. I 2015 var tallet 43 dager. Redaktør i Boligkanalen og partner i Prognosesenteret, Bjørn-Erik Øye tror tallene kan være høyere, da nordmenn er rause med å låne bort hytta.

Han mener at økningen i hyttedøgn de senere årene blant annet skyldes at mindre leiligheter i byene kombineres med større hytter på landet, noe som fører til at det sosiale livet i økende grad skjer på hytta.

Han viser også til at standarden på hyttene er bedre enn før, og at i så måte er det lite skille mellom hytte og bolig.

Bredbånd eller raskere mobilt internett gjør at flere kan jobbe fra hytta. Også ungdom setter store krav til god internett-tilgang. Det er også viktig at tilgjengeligheten er god, slik at de fleste kan kjøre helt fram til hytta året rundt. Moderne hytter ligger gjerne der det satses på å bli helårsdestinasjoner.

Mange ønsker å trappe ned tid på jobb og heller være mer sammen med familien. Dessuten har nordmenn bedre råd, og unner seg luksusgodet mer tid på hytta.

Hytte – en god investering?

Det er helt andre motiver enn økonomi som er årsaken til at vi kjøper hytte, mener Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

Interessen for hyttekjøp er større enn noensinne til tross for at den vil være en tapsbærer i husholdningsregnskapet til evig tid.

– Man kjøper ikke hytte for å bli rik, men fordi man er rik, sier Øye som presiserer at som pengeplassering kan hyttekjøp være en god ting.

– Det er ikke noen fare for at ei hytta vil falle i verdi.

Øye viser til sommeren 2015 når han hevder at hyttekjøp ikke er fundert på investeringsmotiver. Den sommeren var preget av depresjon.

– Vi hadde vært gjennom åtte år med svakt nedadgående trender med nedgang både i nybygging og omsetningspriser, sier han.

Samtidig falt Norge fra sikker førsteplass til 14. plass på det europeiske optimismebarometeret. I tillegg falt oljeprisene kraftig.

– Men på presis samme tidspunkt som depre-sjonen nådde bunnen, eksploderte interessen for hyttekjøp og bygging.

Normalt synker interessen for store

husholdningsinvesteringer når fremtidstroen svekkes og vi blir usikre.

– Men i det norske hyttemarkedet er det altså stikk motsatt, sier Øye som undrer seg på om vi erstatter en økonomisk balanse med sjelelig balanse.

– Forteller det vi ser i hyttemarkedet om en drøm om å leve i pakt med naturen og samtidig nyte familiens gleder – koste hva det koste vil?

980x150