fbpx – Moro å skape - Hytteavisa.no - For oss som har hytte i Vestfold

– Moro å skape

Publisert: 23. juli 2018

– Har du først bygd en båt en gang, kommer lysten på å bygge snart igjen, mener Tore Johansen. Snart kan han sette den tredje selvbygde sjekta på vannet.

– Jeg gjør det jo bare for moro skyld. Jeg liker å skape noe med hendene, sier Johansen. Den beskjedne pensjonisten gjør ikke noe stort nummer ut av hobbyen sin, en hobby som for en utenforstående virker mer som en profesjon enn som en aktivitet for amatører. – Jeg tror hvem som helst kan bygge en båt hvis man har øye for det, sans for materialer og et visst håndlag, sier han.

Kystlaget Fredriksvern

Fredriksvern Verft åpnet i 2002 sine porter for publikum. I stedet for militær skolering er området nå omskapt til et av Staverns mange hyggelige utfluktsområder med museer, kafé og gallerier, i tillegg til at justissektorens kurs- og øvingssenter har sitt tilhold her.

Fortsatt preges verftsområdet av bygninger helt tilbake fra midten av 1700-tallet. I et av de gamle galeiskura holder Kystlaget Fredriksvern til. Der finner vi Johansen og den nesten ferdige 21 fots sjekta.

– Trearbeidet er i hovedsak ferdig. Nå skal motoren monteres, sier han.

Verdifull motor

Det er ikke bare å gå i butikken og kjøpe en ny en-sylindret bensinmotor til en 21-fots tresjekte fra Stavern. De produseres ikke lenger. – Denne har jeg pelt ut av en båt som hadde gjort sitt, sier Johansen.

Han fikk berget motoren, en svært verdifull gjenstand for den som skal ha en tradisjonsriktig sjekte. – Jeg har plukka den fra hverandre, har gjort den rein og satt i nye lagre og ny forgasser.

Kulturoverføring

Johansen har levd med båter hele sitt liv. Faren bygde robåter, og selv om han ikke gikk inn for å lære bort kunsten til sønnen sin, plukket unge Tore Johansen opp et og annet. – Når jeg bygger den tredje båten, tenker jeg på de som kommer etter meg, sier han og sikter til at det er hans bidrag til å videreføre sjektekulturen til neste generasjon.

– Heldigvis er det ikke en kultur som dør ut. Det er mange unge her i Stavern som er interessert, sier han.

Maler

– Jeg har vel brukt like mye tid på kaffe med de andre her i Kystlaget som jeg har brukt på å bygge båt, mener Johansen som ikke har telt timer han har brukt på sjekta.

Og tid til å prate med de andre entusiastene, er viktig. For diskusjonen kan gå høyt med hensyn til hvilken konstruksjon som er best, hvordan treverket skal behandles, og hvilke løsninger for øvrig som gir best resultat.

– Vi bygger ikke båtene etter tegninger. De bygges etter maler som vi enten kan kopiere etter gamle båter, eller lage selv, sier Johansen som mener at det kan ha kostet ham et sted mellom 25.000 og 30.000 kroner i deler når båten endelig kan settes på vannet denne våren.