fbpx

– Skaff deg kompetanse

Publisert: 11. april 2019

Skal du føre en hurtiggående båt som oppnår en hastighet på 60-70 knop (110-130 km/t), kreves det ikke mer enn båtførerbevis. Det er ikke tilstrekkelig, mener Kim Hagen Bertheussen.

Bertheussen er regionleder i Redningsselskapet Region Sør. Han er generelt opptatt av at det kreves solid og god kunnskap for å ferdes til sjøs. Men spesielt er han opptatt av hurtiggående båter og krav til opplæring av fører.

– En 16-åring med båtførerbevis, eller en 40-åring uten noen form for kvalifikasjonsbevis – begge uten seilingserfaring – har lov til å ta styringen over en 49 fot RIB som gjør 70 knop. Det kan være enkelt på flatt vann, men kreve helt andre ferdigheter i bølger, sier han.

Bertheussen og Redningsselskapet mener det bør settes større krav til kompetanse for å føre en slik hurtiggående båt.

Kim Hagen Bertheussen i Redningsselskapet ønsker større krav til kompetanse.

Hurtigbåtkurs

Redningsselskapet har tatt konsekvensene av en utvikling i retning av stadig flere hurtiggående fritidsbåter på sjøen.

– Vi har utviklet hurtigbåtkurs. De holder vi årlig her i Vestfold, på Noatun i Horten, forteller han.

Alle de frivillige på redningsskøytene i Redningsselskapet må gjennomgå hurtigbåtkurset.

Praktisk opplæring

Det finnes mange tilbydere av båtførerkurs. I følge Bertheussen er det vekslende kvalitet på kursene. I utgangspunktet kreves det ikke mer enn en kveld med teori, så kan man få båtførerbeviset. Det gir ikke tilstrekkelig kompetanse, mener han.

– Båtførerprøven bør også ha en praktisk del. Det er ingen krav i dag til at du har lært å legge båten til ved en brygge.

Derfor arrangerer Redningsselskapet Camp Båtførerprøven, et fritidskurs der de baker sammen båtførerprøven og praksis.

Foto: Redningsselskapet

– På Bolærne gjennomførte vi i 2018 fire tredagers-samlinger for 14-20-åringer. Der ble det både lagt vekt på teori, praktisk navigasjon og nattseilas med RIB. Alle kursene var fulltegnet.

Redningsvest

Hvert år dør rundt 100 personer av drukning her i landet. Til tross for stadig tettere fritidsbåttrafikk og vannsportaktiviteter, gikk antall drukninger i denne kategorien ned i 2018 sammenliknet med året før. 17 personer druknet fra fritidsbåt, to fra kajakk/kano og én fra padlebrett. Året før druknet 26 personer fra fritidsbåt og to fra kajakk/kano.

– Påbudet om bruk av redningsvest i båt har bidratt til nedgangen, mener Bertheussen.

Rekordsommeren 2018

Fjorårets sommer ga ekstrem økning i antall redninger Redningsselskapet gjennomførte. Mange gikk på grunn i finværet. 251 båter hadde behov for hjelp fra redningsskøytene rundt Oslofjorden i perioden mai-juli for å komme seg av skjær i sjøen. Flest grunnstøtinger var det i Vestfold, der skøytene dro 53 båter av grunn i løpet av sommeren.

– Jo flere brukere av båt, jo større er risikobildet, sier Bertheussen som peker på et utviklingstrekk.

Fjorårets rekordsommer trakk flere båter ut på sjøen enn normalt. Det fødte større rav til båtførerne.

– Vi har sett mange flere båtbranner enn tidligere, en økning på 30 prosent. Det kan skyldes mer teknologi om bord, men også det at sesongen kom brått på, og at mange fikk dårlig tid til vedlikehold før de dro utpå.

Fart og alkohol

Ulykke med båt kan være katastrofalt. Den vanligste form for ulykke er at båten kjører på land, på en stake eller sjømerke.

– Båt mot båt er ikke så vanlig, sier Bertheussen som peker på at menn i 50-årene og eldre dominerer ulykkesstatistikken.

– Det kan se ut for at denne gruppen har litt for stor tro på egne evner.

Årsakene til ulykkene er i stor grad kombinasjon av fart og bruk av alkohol. Promillegrensen på sjøen er 0,8.

– Ulykker skjer gjerne når føreren har tatt en enhet for mye. Det gir dårlig fartstilpasning.

Ta hensyn

– Min personlige opplevelse er at folk flest er flinke båtførere, sier Bertheussen.

De fleste følger det loven sier er god ferdsel til sjøs, nemlig at en båtfører skal ta hensyn til medtrafikanter, tilpasse farten og tydelig vise navigasjon.

– Du skal være varsom og aktpågivende, og ta hensyn til de myke trafikantene, som kitere, kajakkpadlere og standup-padlere, sier han, men peker samtidig på at padlere også har et ansvar for å gjøre seg godt synlig ved å benytte signalfarger.

– Det dreier seg generelt om noe så banalt som god folkeskikk.

Foto: Redningsselskapet

Båtførerbevis

Er du under 16 år kan du føre følgende fritidsbåter:

  • Lengde opp til 8 meter (26,5 fot)
  • Maks 10 hestekrefter (7,5 kw)
  • Maks hastighet 10 knop (18,5 km/t)

Fra du er fylt 16 år kan du føre følgende fritidsbåter uten båtførerbevis:

  • Lengde opp til 8 meter (26,5 fot)
  • Maks 25 hestekrefter (19 kw) men ingen begrensning med tanke på fart

Du kan avlegge båtførerprøven fra fylte 14 år, men får ikke utstedt båtførerbevis før du er 16 år.

Med båtførerbevis kan du føre fritidsbåter opp til 15 meter (49,21 fot) uten ytterligere begrensninger.

Kilde: Sjøfartsdirektoratet

980x150